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はじめに
わが国の専門的看護実践を支える看護研究・教育環境は,21世紀に向け,社会的看護ケアニードの高まりを背景に急速に整いつつある。看護学会も専門領域別に発足し,研究数も増加しており,1996年には専門看護師(CNS)認定の制度が整えられた。2000年4月で看護系大学院は修士課程36校,博士課程11校と増加している。そのような状況の中,看護系大学院教育において,「看護研究(リサーチ)」の教育をどのように提供するかは,看護系大学院教育担当者として大きな課題である。
南1)は「看護研究」についてのさまざまな考え方を紹介して,今日,看護ケアに関する研究を「看護研究」とし,看護教育や管理についての研究を含めた広義の「看護における研究」と区別している。修士課程2年,あるいは博士課程3年間という限られた時間の中で,「看護研究」つまり看護ケアに関する研究,特に看護ケアの成果(outcome)研究能力をいかに養うかは重要な焦点の1つである。
Outcome or evaluative research in nursing is becoming significant recently because outcome or evaluation of nursing care provide evidences for our practice, thus outcome research is essential for nursing profession. Consequently, it is essential for graduate students to study on evaluative or outcome research as a nursing specialist or nursing researcher.
Since Dr. Holzemer and Dr. Lindeman introduced “Evaluation Research” in 1989, Dr. Holzemer have been providing lectures regarding evaluative or outcome research for health care using two heuristics, the Outcomes Model for Health Care Research and Substruction, to our master as well as doctoral students. This article informs the objectives, contents, and process of the first half of this nursing research methodology course arranged and taught by the author and how students use the Outcomes Model for Health Care Research and Substruction as heuristics.
Evaluative or outcome research is one of the highly controlled research design that need to be supported the knowledge body based on the number of descriptive and correlational studies. Therefore, by the time the graduate students study on outcome research, they have to have enough basic knowledge on nursing research especially quantitative approach including the concept of validity and reliability of research, research process, research designs and measurement issues in a nursing research methodology course.
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