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研究動機
筆者らは2001年に男子看護学生の学習経験(松田ら,2001),2003年に男性看護師の職業経験(松田ら,2003)を解明する研究を実施し,男子看護学生と男性看護師が,ともに女性多数集団における性の異なる少数者の経験をするという示唆を得た。また,この2件の研究過程を通して,両研究成果の統合により,「看護における性の異なる少数者の経験」という視点から新たな知識を産出できると確信した。そこで,テーマに共通性のある一連の質的研究の成果を比較・統合するという機能をもつメタ統合(Schreiber et al.,1997;Polit & Beck,2004)を用いて研究成果を統合することにした。
メタ統合を用いた研究における対象論文の選定方法には,現在,少なくとも2種類が存在する。1つは,関心領域全体の知識を統合するために,領域の研究論文を徹底的に検索し,それを対象とする方法である。残る1つは,メタ統合を行なう研究者が研究の過程において見いだした視点から新たな知識を産出するために,自らが行なった研究を対象とする方法である。本研究の目的は,このうちの後者に該当する。
本研究は,男子看護学生と男性看護師の経験を解明した2件の研究成果を統合し,研究過程において明らかになった「看護における性の異なる少数者の経験」という視点から新たな知識体系の構築をめざす。このような知識体系は,男子看護学生や男性看護師のみならず,男性保健師や男性教員など,看護における性の異なる少数者に普遍的な経験を客観的に理解することに貢献する。
The purpose of this study was to clarify the experience of dissimilar minority of gender in nursing by synthesizing the studies which conceptualize the experience of male nursing student and male nurse, and to examine features of them. Methodology for metasynthesis was used as research methodology. As a result of analysis, six explanatory concepts emerged. These concepts were as follows ; I) Assimilating into dissimilar minority of gender. II) Emphasizing scarcity. III) Pursuing gender roles. IV) Accepting unreasonableness. V) Believing strongly in accepting benefits and valuing as dissimilar minority. VI) Keeping the unacceptable value confidential and retaining. The concepts I, IV, VI and II, III are the inconsistent experiences which emphasize exposing gender dissimilarity to majority while avoiding that. These concepts are the experiences arisen by exposing male-dominated conscious in female-dominated community as well as being conscious about the gender dissimilarity to majority, and by being accepted by majority. The concept V is the experience arisen largely affected by interests, concerns, positive impressions and evaluations of majority, and enforced repeatedly by changing the environment which they belong to.
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