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はじめに
看護学実習において教員は,学生の実習目標達成を支援するために教授活動を展開する。しかし,この教授活動は,必ずしも効果的に展開されておらず,多くの教員が自己の教授活動について改善の必要性を知覚している(小川ら,1996;三浦ら,1996)。教員個々が,看護学実習における教授活動を改善するためには,その質を第一義的目的である「実習目標達成」という視点から自己評価する必要がある。また,この自己評価が効果的な改善に結びつくためには,現実適合性が高く,信頼性・妥当性を確保した尺度の使用が有効である(舟島,2002,p.116)。しかし,先行研究を検討した結果,教員が看護学実習における教授活動の質を「実習目標達成」という視点から自己評価することを目的に開発された尺度は存在しなかった。
以上を背景とする本研究は,看護教育学における基盤研究発展型応用研究(舟島,2002,p.31)に位置づき,教員が看護学実習における教授活動を自己評価するために活用できる信頼性・妥当性を確保した尺度の開発を試みる。また,その際,質的帰納的研究(廣田ら,2001;小川ら,1998)の成果として創出された看護学実習における教員の行動を説明する9概念を尺度開発の基盤として用いる。これは,開発される尺度が高い現実適合性を確保することにつながっていく(舟島,2002,p.32)。
The purpose of this research was to develop a selfevaluation scale on clinical teaching behaviors for nursing faculty, which had well-established reliability, validity, and fitness for a substantive area. Seventy-two items were made based on 9 concepts. The 9 concepts were found through a qualitative research and they described the clinical teaching behaviors of nursing faculty. The 72 items were grouped into 9 subscales corresponding to 9 concepts. Content validity of the scale was established by a panel of experts and a pilot study. The scale with 72 items was field-tested with the total of 726 nursing faculty. Item analyses were conducted, and the original 72 items were reduced to 36. The scale with 36 items was named the Scale of Clinical Teaching Behaviors (SCTB). The alpha reliability coefficient of the SCTB was 0.9588. The result of a factor analysis showed that the construct validity of the SCTB was established approximately.
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