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Ⅰ.緒言
鼓室成形術がWullstein1),Zöllner2),後藤(修)3)教授等によつて誕生してから既に10数年を経た。その間,基礎的に或は臨床的に多くの成果が挙げられ,着実に進歩が積みかさねられて来た。吾国では欧米に比し慢性中耳炎患者が多いためもあり,この方面の研究はなかなか盛んで欧米に決してひけをとらない現状である。しかし今日の所ではこの手術は中耳の解剖学的個人差,病変の多様性,感染菌の問題,創傷治癒の個人差等,症例により条件がすべて異なつているので劃一的な手術法で必ずしも成功するとは限らない。元来,炎症の除去と聴力の増進と云う二つの相反することの多い条件を満足させねばならぬ所に鼓室成形術の困難さが運命づけられている。
著者等は数年来4)5)6)Kettenplastik,コルメラ作成,鼓膜修復手技,外耳道保存等の面で新らしい工夫をとり入れた鼓室成形術を発表して来た。その中,外耳道を原形近く保持する鼓室成形術―Meatotympanoplastik4)5)6)―は術後の術創管理を不要とする他,術後聴力の点でも利点を有しており,更に鼓膜修復にFasciaを用いる方法をとり入れることにより一層容易な手術法に改良され最近では我々は好んでこの方法を用いている。
In order to avoid the troublesome inflammatory product of crusting in the concave area of the external auditory canal following the usual method of tympanoplasty, the authors devised a new method which they called meatotympanoplasty. In this procedure the skin of the external canal is separated from the underlying bony canal in a tubular state and the bony canal itself is also preserved intact. The mastoid antrum is adequately widened from the posterior aspect. The tympanic membrane repair is accomplished by means of connective tissue graft. Becausethere is a minimum disturbance to the external canal the troublesome postoperative crusting is avoided and very little attention is necessary in the aftercare. Statistically, postoperative hearidg gain was not significantly different from that of the ordinary tympanoplasty. However, from clinical experiments and the experiments using plaster model and dissected human temporal bone it was demonstrated a large posterior fossa in the external canal necessarily entailed a dip of 5~15 db in 2000~8000 cps.
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