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〈暗譜で弾くということがどのくらい大変なことか想像してほしい。楽譜を頭に入れて,間違わないように弾くだけでも大変なのに,それを何百回も繰り返して練習し,なお音楽を創りだしていかなければならない。ある指揮者はこうも言った。「ひとつの協奏曲を暗譜したら,今度は他のことを考えても指が自然に動くように何百回も弾き通せ」ヴァイオリニスト 小林武史〉
器楽演奏は道具を操る人間にとって,高度にhumanな行為といえるだろう。特にそれを専門とするプロの演奏家の場合には,その感覚運動性と芸術的技巧を高度に発達させるべく,肉体的・精神的にたゆまぬ鍛錬を余儀なくされる。その過程の中で生じる疾患の1つが,本稿で取り上げる音楽家のジストニアであり,その原因が器楽演奏それ自体にあるという点で職業性神経障害の典型である。この疾患については,まだまだ研究の端緒についたばかりであり,十分な治療はおろか満足な診断さえ得られずに苦しむ患者が少なくない。したがって過去の研究・症例報告も,他疾患に比べて豊富に存在するとは言い難く,臨床の現場にあっても患者を目の前にして,手探りで経験を重ねてきたのが現状である。本稿はそうした暗中模索の中で行ってきた「観察」,そして治療経験の私的な記載も交えて概説したい。
Abstract
It is very complex and stressful task to play musical instruments,creating fine music. Professional musical players often complain of difficulties in manipulating their instruments skillfully. In these cases the fingers are found to be hyperflexing,upper limbs are in abnormal posture. This phenomena is named as Musician's dystonia,due to abnormal sensory-motor integration concerning manipulation of musical instruments. It is a regret for the patients that few medical doctors pay attention to the disease and misdiagnose as psychiatric problem or others very often. The hyperactivity of finger muscle should be reduced precisely. Botulinum neurotoxin is effective to treat such hypercontraction of muscles,however,in case of musician's dystonia,too much amount of its effects are not beneficial for the players because of the risk to weaken or paralyze the finger/hand becomes higher. We are trying lidocaine injection into the muscles in charge of dystonic posture/movement successfully.
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