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I.緒言
教育的弱視児の学習に弱視レンズが有効であることは,すでに何度か筆者が述べているが,レンズが高価であることなどの理由で,今日まで視覚障害児の教育現場では,残念ながらほとんど普及を見ていない。
しかし,昭和42年8月より,身体障害者補装具として,弱視レンズ眼鏡型(弱視眼鏡)が採用されたため,今後の弱視教育の発展に大いに寄与することが期待される。そこで弱視児が弱視レンズを応用して,学習能率をたかめていくためには,使用技術や,使用眼について種々の検討を重ねる必要がある。そこで著者らは,いくつかの盲学校内弱視児童生徒に集団的に英キーラー社LVA弱視レンズを処方し,補装具として各人が給付を受け,その上で具体的に学習を行なわせ,その状態から系統的に検討を行なうことにした。今回はその処方成績について述べる。
Lowvisionaids (LVA) were prescribed to le-vel up the studying efficiency in five schools for the blind in Japan with the following re-sults :
1. LVAs were used by a total of 244 children during the foregoing one year. Magnification of 8x was most frequently used with the type of L. V. A. 10 or L. V. A. 22.
2. Nystagmus, microphthalmus and aphacia were the chief causes for impairment of vision in these children.
3. The maximum visual acuity attained wi-th the use of LVAs was 0.1 in the majority of cases. L. V. A. 10 and 10 crescent were gener-ally used for severe hyperopia and L. V. A. 21 or 22 for myopia magna.
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