Japanese
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要約 目的:眼科外来での診療の状況をビデオで記録した結果の報告。方法:大学病院の眼科で,病院長,医師,各患者の承認を得たうえで,外来診察の状況を患者の背面から技師がビデオ記録した。映像と音声を言語と非言語コミュニケーションについて分析した。言語記録は文章化し,会話を分析した。非言語部分については,患者と医師の行動を画像に記録した。4名の眼科専門医による25回の診察を解析した。言語記録から,全体的な言葉遣い,専門用語,開放型・閉鎖的質問,促し,要約の使用を評価した。非言語記録として,表情,服装,患者との位置関係,視線,音声,メモについて各医師の特徴を整理し,その影響を考察した。結果:評価した結果を各医師に伝えた結果,自分の動作や会話の特徴をよく知ることができ,これからの診療に有用であった。結論:外来診療の状況をビデオで記録し,分析することで,各医師の特徴を知ることができ,医師患者間のコミュニケーションの特徴や問題点を抽出することができる。
Abstract. Purpose:To report the outcome of video-recording of scene of consultation in our eye clinic. Method:Under approval by persons involved,a cameraman video-recorded the scene of ophthalmological consultation in a university hospital. Recording was made on 25 consultations by 4 physicians. Verbal records were transcribed and analyzed. Special attention was paid to mode of speech,use of technical terms,open-and close-ended questions,paraphrase,and summarization. Nonverbal records were analayzed regarding expression,clothing,positioning relative to the patient,eye contact,and voice tone. Results of analysis were forwarded to the physicians later. Results:Physicians could better understand their attitude during consultation. Conclusion:Video-recording and analysis of scene of consultation may improve communication between physician and patient in ophthalmology.
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