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小児の記憶障害は,学業成績に直接結びつく問題となる。今回われわれは9歳時に交通事故により頭部外傷を被った児童のエピソード記憶と意味記憶について検討した。症例のエピソード記憶に関しては,逆向性健忘は明らかではなかった。しかし,意味記憶においては,1年前後の逆向性の障害を認めた。エピソード記憶では前向性健忘が明らかで,意味記憶形成にも明らかな影響が見られた。これらの記憶障害が学業不振と対人関係に影響を及ぼしていると考えられた。学齢期の症例については,障害された機能と残存機能に関して,詳細な神経心理学的評価が不可欠で,評価結果に基づいた長期のフォローアップが望まれる。
In an early-life, a memory disturbance affects the learning and school record directly. Furthermore, it may cause the problem of maltreatment or adaptation difficulty for school life. We report a child amnesia caused by a traumatic brain injury when she was 9 years old. We examined her episodic and semantic memory.
We developed 3-steps tasks of recognition and re-call for the post-accident episodic memory. First, the examiner presented the patient with four words orally including a label of her episode, and asked her to choose one that she felt familiar with (the recognition of the episodic label).
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