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抄録
精神障害者に対する偏見の克服は,精神保健の重要な課題である。筆者らは,医学部医学科学生における精神障害者に対する態度と精神疾患に関する学習機会との関連を検討した。調査は,精神医学講義を未受講の1年生73名と,系統的に精神医学講義を受講した4年生47名を対象とし,精神障害に対する態度測定尺度(AMD尺度)を用いて実施した。その結果,精神医学講義の受講群のほうが非受講群よりも社会的距離が有意に小さく(t(113)=2.16, p<.05),精神障害に関する専門的知識の習得は精神障害者への望ましい態度と関連があることが示唆された。
Reducing stigma against individuals with mental illness is a major task in public health. The authors examined the attitudes toward individuals with mental illness among medical students. Attitudes were compared between 47 students who had learned the lecture and 73 students who did not learned psychiatry lectures using the Attitudes toward Mental Disorder scale(AMD). As a results, the social distance for individuals with mental illness is significantly closer in the students who learned psychiatry(t(113)=2.16, p<.05). Our study suggested that the knowledge of mental illness is related to acceptance of individuals with mental illness.
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