Japanese
English
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 1ページ目 Look Inside
- 参考文献 Reference
2024年(令和6年)3月29日,言語聴覚士学校養成所指定規則の一部を改正する省令が公布され,2025年度(令和7年度)の入学生から新カリキュラムが順次適用されることとなった.これは,1997年(平成9年)に言語聴覚士の国家資格が創設され,養成教育の基準が示されて以降初めての見直しであり,言語聴覚士を取り巻く環境の変化に対応し,質の高い言語聴覚士を養成することがその目的とされている.本稿では,指定規則等改正の経緯や改正点および改正の意義について概説すると同時に,他の医療関係職種の指定規則等の内容と比較する.また,それらをふまえて,言語聴覚士養成教育における今後の課題について考察する.
On March 29, 2024, the ministerial regulations on professional education at speech-language-hearing therapist (SLHT) training institutions were amended, and a new curriculum will be implemented for the students starting in the 2025 academic year. This amendment, which is the first to be introduced since 1997 when SLHT was established as a national qualification and the minimal standard of educational program was officially announced, aims to improve the quality of SLHTs in response to changes in the social and medical situation. The purpose of this study is to give an overview of the background and the key points of the new regulations and to compare them with those of other medical professionals. In addition, the challenges facing the SLHT professional education are discussed.

Copyright © 2025, Japanese Association of Speech-Language-Hearing Therapists. All rights reserved.