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抄録
【目的】近年、児童虐待相談対応件数は増え続けており、ネグレクト要因の一つに母親の産後うつとの関連があげられている。妊娠中の夫婦を対象にした母親の産後うつに予防効果があるプログラムが報告されている。本研究ではプログラム内容を対象者別に改変後、育児支援研修や親準備教室として実施し、参加者アンケートの自由記載内容の分析から対象グループによるプログラム評価の特徴を把握し、実施継続に向けた工夫点を検討した。
【対象と方法】育児支援従事者78名(育児支援団体スタッフ)、赤ちゃん訪問に従事する医療職を除く地域ボランティア95名(赤ちゃん応援隊)、妊娠中の母親・父親各41名(妊娠中夫婦)、看護大学生252名(大学生)の合計507名に対して育児支援プログラムを実施し、アンケートの自由記載内容のテキスト解析を行った。
【結果】参加グループによって、自由記載割合や時間配分への評価に違いがみられたが、多くのアンケート項目の評価は概ね良好であった。自由記載内容の分析総文章数は475で、頻出語は「夫婦」「パパ」「ママ」「自分」であった。また、対象者別の特徴語は、育児支援従事者が「時代」「訪問」、妊娠中夫婦は「仕方」「話せる」、大学生は「将来」「本当に」であった。
【結論】本プログラムの内容に対する評価はどの対象グループでも高く、各グループの特徴にあった意見がみられた。一つのプログラムを多くの対象者に合わせて改変し、実施することにより、地域ぐるみの一貫した育児支援につながると考えられた。
【Purpose】 The number of cases of child abuse consultation has recently increased in Japan. One of the well-known risk factors for physical and emotional neglect is maternal postpartum depression. We have modified an Australian parenting support program (empathy session) for pregnant couples that is aimed at preventing maternal postpartum depression in order to adapt it to the Japanese health services context. In this study, the Japanese version of the program was further modified for various target groups and then implemented in childcare support training and parent preparation classes. By analyzing the free-response content of the participants' comments, we identified the characteristics of the target groups' evaluations of the program and considered ways to continue implementation of the program at various sites.
【Methods】 The Japanese version of the empathy session was delivered to 507 participants: 78 childcare support workers, 95 community volunteers (excluding medical professionals) engaged in baby home visits, 41 pregnant couples, 252 nursing university students. We conducted a text-mining analysis of free responses to an open-ended question on a questionnaire.
【Results】 Despite some differences in response rate to the open-ended question and the evaluation of time allocation among the participating groups, ratings of most evaluation items were generally favorable. The total number of words analyzed in the text-mining was 475, and the most frequently used words were "couple," "dad," "mom," and "myself." Characteristic words by target group were "era" and "visit" for the childcare support workers, "how to" and "can talk" for pregnant couples, and "future" and "really" for nursing university students.
【Conclusions】 The evaluation of the program's content was high in all target groups, and each group had its own unique opinions. Modification and implementation of this program to suit many target groups will lead to consistent community-wide childcare support.
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