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要旨
[目的]医学部保健学科看護学専攻と他学部の学生のBLSに対する意識・意欲や知識等を比較検討し、今後のBLS普及への課題を明らかにすることを目的とした。
[方法]A大学の保健学科看護学専攻生(147人)と他学部生(153人)を対象とし、1)基本属性、2)BLSの認識、3)BLS講習、4)BLSの実施、5)AED等について自記式アンケート調査を実施した。
[結果]BLS講習受講者(自動車学校を含めた講習)は有効回答者232人中132人で、講習を理解できた人は132人中119人だったが、講習で習得した技術を日常で実践できる人は2割未満であった。また、BLSが必要な場面に遭遇したとき自らBLSを実施すると答えた人は232人中98人であり、他学部生に比し保健学科看護学専攻生で有意に多かった(p<0.01)。学内における自動体外式除細動器(AED)の設置場所を把握している学生は他学部生に比し保健学科看護学専攻生で有意に多かった(p<0.01)。BLS実施が必要な状況に遭遇したときの不安や心配は、BLS講習受講者・未受講者関係なく、「自分の処置が適切であるか・正しい方法であるか自信がない」(22.6%)等の回答がみられた。
[結論]今回の研究では、講習を受けても実際に実施できる自信のある人が少ないこと、学内のAED設置場所を把握していない学生も多いことがわかった。今後、特に医学部系以外の学部学生においても、講習会を繰り返し受講する必要性を周知し、ガイダンスや講義を活用すると共に教職員のBLS受講を奨励し、学生が講習会に参加しやすい環境を作り、BLS等の情報を身近な方法で啓発活動を行っていく必要があると考えられた。
Abstract
Background: The automated external defibrillator(AED) has been available legally for general bystander since July 2004, and equipped in public places including universities in Japan. Consequently, the opportunity in basic life support(BLS) is considered to have been broaden by the availability of AED. The present study aimed to investigate the intention and attitude for BLS among students from the department of nursing and those from non-medical faculties and to clarify the current issues on BLS for future improvements in the university.
Methods and Results: We sent questionnaires approved by the ethical committee to 308 students and received responses from 232 students(136 students in department of nursing and 96 in non-medical departments of our university). Significantly greater number of students in department of medicine answered to understand the location of AED in the university and to fulfill BLS when necessary as compared to those in other departments. However, one fifth of students were not confident in BLS practice regardless of experiences of BLS course.
Conclusions: The students in department of medicine have stronger will to fulfill BLS when necessary compared to those in other departments. A BLS course with AED is very educative and to be mastered by all teachers and students in the university. It seems necessary to continuously educate precise notices to university staffs and students on BLS and AED and to encourage them to take BLS course repeatedly.
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