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痴呆性老人の言動に接して生じた困難感がどのように処理されるのかを明らかにすることから,臨地実習で痴呆性老人と接する学生への指導方法の手がかりを得ることを目的に,痴呆性老人と接して感じた困難を質的に分析した.34の困難感について,計8つの処理パターンに分類できたが,それぞれの処理パターンは「困難は感じなくなる」,「困難感はそのまま残る」の2つの異なった結果に至っていた.困難は感じなくなるという結果に至った処理パターンは,「困難を感じた状況が解決されたもの」3パターンと「困難のとらえ方が変わったもの」3パターンの計6パターンに分けられた.しかし,困難感が処理されても,痴呆性老人を共感的に理解する方向へは援助できない可能性があることも示唆された.困難のとらえ方が変わる3パターンは,実習で学生を導く方法として活用できると考えられた.困難感はそのまま残るという結果に至った処理パターンは,「解決のための機会がもてずに,困難感がそのまま残る」と「看護ケアによっても状況が変化しなかったために,困難感がそのまま残る」の2パターンにわけられ,実習での指導の必要性が示唆された.
The purpose of this study is to improve the educational methods used for gerontological nursing practice. The research looks at identifying how to deal with the researcher's difficulties encountered during contact with the elderly cognitively impaired. Thirty-four of the difficulties were qualitatively analyzed from these eight patterns emerged. There are three patterns in dealing with the difficult situations : "difficulties that were solved because the situation was changed due to nursing care", "difficulties that were solved because the caring direction was chosen", and "difficulties that were solved because the next step was found". Three patterns were also found that appear in dealing with a researcher's perception of difficulties
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