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【要旨】
Friedmanは家族の強みに注目した家族アセスメントの重要性を提言している。本研究では、家族の強みの試験的尺度を用いた分類によるタイプ別事例を対象に、個々の家族がもつ「家族の強み」について具体的に記述することを目的としてナラティヴ・アプローチによる面接を行った。対象は幼児期にある発達障害児と生活する4家族で、被面接者はすべて母親であった。家族は、さまざまなライフイベントに際して、独自の家族の強みを用いて対処してきた経験をもっていた。関西学院版FACES(FACESKG-Ⅳ)による家族機能評価ではenmeshedと問題視された凝集性も、障害をもつ子どもと生活する過程において、家族がさまざまな経験から獲得したものであり、その家族に適した独自の対処方略であれば、必ずしも否定的に捉える必要はないと考えられた。しかし、子どもの障害認識には夫婦間のズレがあり、コミュニケーション技能が家族の強みの発揮を促進する看護介入における重要ポイントと示唆された。
【Abstract】
The purpose of this study was to describe, through narrative approach interviews family strengths living with children suffering from resistant epilepsy.
Four mothers participated in this research, and their families exhibited various types of family strengths. All mothers had the experience of using their family strengths in dealing with the stress of the life events concerning their children. For example, they had the ability to negotiate well with their medical and/or welfare service staff and the ability to observe changes in the symptoms on their children. However, communication between the parents was not sufficient, especially with regard to understanding the disability of their child. On the other hand, it was judged that "bonding" of the family function was enmeshed about in 2 families. I believe, however that their strong bonding was result of stress coping for life events, so is not necessarily a functional disorder of the family in those cases.
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