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要旨:評価実習による,学生の精神科に対する意識への影響について調査した.対象はOT学科2年生(33名)で,評価実習終了後に学生に対し実習状況及び精神科に対する意識についてのアンケートを実施した.その結果及び考察は以下の通りである.
偏見(精神医療,患者)は,実習を通して精神科への興味を高め,理解を深めることで減少する可能性がある.理解(精神医療,作業療法)は,実習指導時間を充分取ることで深まっていく.精神科への興味は,精神医療への偏見を減らすことで高めることができるが,実習学生が元来有している指向性との関連を考慮する必要がある.臨床実習指導者を対象にした実習学生によるモデル化は,実習指導内容と部門の良好な受け入れによって進展する.成績得点と実習学生の自己評価との乖離は,実習学生の実習直後の主観的な自己評価に起因していると思われる.実習に対する期待の獲得程度は成績得点と関連がある.実習への不安は,実習課題の設定と施設全体の実習学生受け入れのよさにより軽減する.
This study aims to investigate a student's consciousness of a psychiatric section after evaluation practice.
Subjects : Occupational therapy department second grade (33).
Methods : Enforced a questionnaire that is about consciousness regarding a psychiatric section, after ending evalution practice.
Results and discussions:
・ Prejudice toward psychiatric treatment decreases by deepening his/her interest and understanding of a psychiatric section.
・ Understanding of psychiatric treatment and occupational therapy is deepened with sufficient instruction time with a student.
・ Interest in a psychiatric section can be raised by reducing prejudice toward psychiatric treatment.
・ The desire to emulate a clinical practice surpervisor, for instance, can be promoted by a good understanding of facilities and instruction content.
・ The resulting score of a clinical practice surpervisor was better in comparison with a student's score. I think that the student's subjective feelings toward the activities were an influencing factor.
・ A student with an objective outlook, with regard to overall expectations, has higher scores.
・ Concerns over clinical practice decrease with a good understanding of facilities and with how the tasks are set up.
Copyright © 1999, Japanese Association of Occupational Therapists. All rights reserved.