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要旨:今回,メビウス症候群児のA君に対し,料理活動を通じて日常生活動作や社会的スキルの向上を図る訪問支援を行った.さらに,料理活動という生活行為の創出に対する作業療法の意義について考察した.料理の各工程でA君の動作を評価し,手順や道具の工夫を支援することで,声掛けや準備の補助によって全工程が遂行できた.その後も料理活動や母親の手伝いが行え,料理活動の遂行度・満足度や日常生活動作の向上が見られた.A君の特徴やその状態を踏まえた支援を促すことで,家庭内でのA君の生産的活動や役割の獲得につなげられた.このように,対象児の評価やリーズニングを基盤とした支援は,作業療法ならではの強みであると考える.
The purpose of this report is to specify the process of support for a child with Moebius syndrome and to deliver occupational therapy that manages daily life performance. The author helped the child to cook independently through the approaches for cooking performance and application of instruments. Thus, cooking became the important role for the child in his family. Moreover, the activity improved performance and satisfaction in the child's activities of daily living. It is meaningful for occupational therapists to support children through appropriate assessment and reasoning.
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