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要旨:作業療法士が世話人を務める精神障害者向けグループホームで参加観察を行い,交流室における利用者同士と利用者・世話人との相互作用に焦点をあて,作業療法士による世話人業務の特徴を明確にすることを目的とした.調査方法は,9ヵ月間のフィールドワーク(参加観察)とした.得られたデータは「セグメント化」,「データベース化」,「ストーリー化」といった流れで質的分析を進め,帰納的にコード化を行った.分析の結果,23の概念コード,7つのサブカテゴリーおよび2つの上位カテゴリーが抽出された.そして,「情緒的な相互作用が機能する交流室」との知見と「作業療法士である世話人の活動の特徴」についての示唆を得た.
Field work in a group home for the mentally disabled focused on the interaction in a communication room between caretakers, including one occupational therapist, and the residents. The study intended to clarify the characteristics of caretakers' operations over a nine-month period. Participants were observed, and data were coded through quantitative and inductive analyses. Two top categories, 7 sub-categories and 23 concept codes were extracted. The study suggests that a characteristic of occupational therapists as a caretakers was the special relationship formed with the persons through participating in activities, and that the communication enabled emotional interaction.
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