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要旨:A市の就学判定で特別支援学校中等部と判定されたが,希望により中学校の通常学級に入学したアテトーゼ型脳性麻痺児に対して,学校関係者を中心に様々な専門職員の一人として作業療法士(以下,OT)も支援を行った.内容は学校コンサルテーションにおける2回の支援会議の助言と個別指導計画書の作成であった.結果,母親は児の授業準備の負担が軽減した.児は授業の支援体制が充実し,テスト結果も教員が客観的に把握可能となった.教員は関わりの難しい生徒に対して効果的に介入できる実感を経験した.学校コンサルテーションにOTが関与することで,通常学級に通う重度アテトーゼ型脳性麻痺児の学習可能性が拡大することが示唆された.
A 13-year-old child with athetoid cerebral palsy was placed in a regular classroom through OT's cooperation with teachers and other health care professionals. The main procedure consisted of optimal advice at the support meeting with his mother, teacher and school occupational therapists, as well as an individual planned guidance. The results indicated that the mother's daily burden was reduced and the teachers could objectively assess the child's learning process, as well as experience an effective relationship with handicapped children. The study suggests that OT participation in school consultations may enhance the learning possibility of severe athetoid cerebral palsy children in a regular classroom.
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