Japanese
English
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 1ページ目 Look Inside
- 参考文献 Reference
- サイト内被引用 Cited by
急性期病院Aの全職員を対象にして,ウェブベースの匿名質問票を1,495名に配布し,725名の職員から回答を得て,最終的に632名のデータを分析した。質問項目は,人口統計学的項目と多職種連携協働,コラボレーティブ・リーダーシップ,組織学習に関する認知を計測する3つの尺度を用いた。本研究によって,組織学習と多職種連携協働に対するコラボレーティブ・リーダーシップの媒介効果の可能性が計量的に示された。また,重症ユニット系の看護師と一般病棟の看護師との間には,いくつかの点において認識の差があることが示唆された。
A web-based anonymous questionnaire was distributed to all 1,495 employees at Hospital A. 725 employees participated, then the data from 632 were analyzed. The questionnaire included demographic items and three scales measuring perceptions of interprofessional collaboration, collaborative leadership, and organizational learning. Through quantitative analysis, this study demonstrated the potential mediating effects of collaborative leadership on organizational learning and interprofessional collaboration. It also showed that there were differences in perceptions between nurses in intensive care units and nurses in general wards in a number of respects.
Copyright © 2022, MEDICAL SCIENCES INTERNATIONAL, LTD. All rights reserved.