Japanese
English
- 販売していません
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
本研究は、臨床実習指導看護師が看護学生の倫理的思考をどのように促し、倫理的実践をどのように教え導いているのかという看護倫理に関する指導の実態を検討することを目的とした。質的記述的研究デザインを用い、臨床実習指導看護師9名に半構造的インタビューを行い、156のコードから12のカテゴリーを生成した。倫理的視点を包含する指導内容として、【患者主体の看護を実践することの大切さ】【様々な考え方を受容する姿勢の大切さ】などのカテゴリーが生成された。指導方法として、【学生の患者理解を深化させる】【学生と共に看護の意味を紡ぐ】などのカテゴリーが生成された。臨床実習指導看護師の指導実践は、患者の尊厳を守ることや患者中心の看護に価値をおくものであった。時機を見計らい、効果的なコーチングや倫理的な視点にたった発問を行うことにより、学生が倫理的に知覚し行動することを促進させ得ると考えられた。
This study examined the real-world implementation of nursing ethics guidance by surveying nurses involved in clinical training instruction. We conducted semi-structured interviews with nine clinical practice nurses and generated 12 categories from 156 codes. In developing instructional content with an ethical nursing perspective, we generated categories addressing “the importance of practicing patient-centered nursing” and “the importance of being receptive to various ideas.” Additionally, we developed categories mrelated to teaching nursing ethics, including “deepening students’ understanding of patients” and “weaving the meaning of nursing with students.” The clinical nursing instructors approached nursing from a perspective aligned with that of the students, emphasizing the significance of patient care and prompting the students to reflect on its importance. The guiding practice of the clinical nursing instructors was centered on valuing patient-centered nursing care, emphasizing preserving the patient’s dignity. Timely and effective coaching, including ethically-oriented questioning, aimed to encourage students to perceive and act ethically.
Copyright © 2025, The Japan Nursing Ethics Associatin. All rights reserved.