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はじめに
大学におけるIT革命はハードウェアおよび費用を中心とした利用環境整備からソフトウェアを中心とした利用促進段階にシフトしようとしている7).大学内のみならず学生個人のコンピュータ保有率は急速に増加しており,自宅や下宿先から大学のネットワークにアクセスし,利用しようという時代になってきた4)。本学においてもIT利用の経緯は同様の経過をたどっているが,これには学内ネットワークで提供されるソフトウェアが大きく関わりをもっている遠隔授業などを含めたシステム開発には,その専門職の参画が必要であるが,授業に直接関与するソフトウェア開発には,それぞれの分野の教員の積極的な関与がないと,受益者である学生の支持と利用の拡大は望めない、看護分野では,1990年代後半の看護大学や看護学部の急速な新増設に伴い,ハードウェア環境整備のほうは進行しているが,それを看護教育に利用しようとする試みはまだ入り口の段階にあると思われる。今後の取り組みにより,教育分野での情報格差は急速に拡大すると筆者らは考えている。また,訪問看護,地域看護などへのIT利用も避けて通れない時代に入りつつある。
筆者らは情報科学を専門としてはいないが,これらの時代背景に対応すべく1999年度から授業への補助としてネットワーク・コンピュータの利用を進めている1)。その第1段階として,学生の自己学習を促進させるべく,看護師国家試験様式の多肢選択問題プログラムをオリジナルに開発し,講義に平行して学生に提供している2)。2001年前期,本学では解剖学,生化学,疫学,医療行政論など7つの科目でこのプログラムが利用されている。
The on-line program of multiple choice questions was originally developed to press a student's self learning, being indicated in the previous paper. The purpose of this paper is to explore the student's satisfaction and utilizing method. The data were gathered by an unsigned questionnaire survey. Of the 119 nursing students who attended the biochemistry course. 73% filled out the questionnaire.
The results are as follows. (1) Many students (78%) want to utilize the software in the future. (2) Almost all students answered that the software has been instructive to the learning. (3) Approximatelv 70% of students preferred that the results of the exercise (self learning problem being presented by the software) are assessed as a part of the course record. However, such treatment would include a delicate problem because a few students seem to have some unfair or dissatisfied feeling.
How to approach the exercise is important for self learning. (4) Although many students tackle the exercise squarely, they are not all. This is supposed to come from the learning environment of on-line software, which is not restricted by time, place and learning attitudes. (5) Approximately 65% of the students are looking back where to yield mistake. (6) The students exceeded 80% have challenged to the exercise with enjoyment.
On the basis of these responses, it is concluded that the exercise using the software has been welcomed by almost all students. After the survey, we have added a further modification to the program in order to do the student's satisfaction better.
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