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出生前診断に対する態度とその変容可能性について調査した。医療系学生を対象とし,ダウン症と羊水検査を素材として,ビニエット法を用いた質問紙調査を行なった。
その結果,1)1970年代と比較すると出生前診断に対する態度は慎重になっている,2)出生前診断に対する態度は,とのような情報が与えられるかによって影響を受け,とくに,倫理的な側面に言及されたり,ダウン症児の日常生活を紹介されたりすることによる影響は大きい,ということなどが明らかになった。
出生前診断の技術的側面のみならず,倫理的・社会的側面からとらえた情報提供によって問題意識が喚起された状態では,「障害児を生みたくないので出生前診断を受ける」と安易に考える傾向は抑制されると考えられる。このことは,出生前診断におけるカウンセリングの重要性を再認識させるものである。
This study examined the attitudes toward prenatal diagnoses and the possibility of attitudinal changes in medical and allied health students. After being given short scenarios, the subjects were asked to complete a questionnaire. The scenarios consisted of issues pertaining to Down's Syndrome and amniotic fluid tests. For example, a scenario may have read “A pregnant woman, whose first child had Down's Syndrome, is wondering if she should received an amniotic fluid test for her second pregnancy.”
The results are, 1) The attitudes toward prenatal diagnoses are more cautious now than in the 1970s. 2) The attitudes toward prenatal diagnoses are influenced greatly by the type of information given to them. For example. they are influenced most when ethical consideration or the daily life of a child with Down's Syndrome are mentioned.
It was also found that when the subjects were given information about the technical, ethical, and social aspects of prenatal diagnosis, the thought to the effect of “I do not want to give birth to a disabled child, so I will receive a prenatal diagnosis.” was discouraged.
These findings reinforce the importance of counseling concerning prenatal diagnosis.
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