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I.はじめに
1950年代に脳梁切断動物の行動学的研究が開始された。ネコやサルなどの実験動物は言語をもたないので,脳梁機能を知るために弁別学習の半球間転移が研究の対象となった。したがって,脳梁機能の研究はもともと学習伝達や記憶エングラムの問題に深い関わりを持っていた。
その後,ヒト分割脳を対象として左半球に言語優位性があることを利用した研究が脚光を浴びるようになり,脳梁機能研究の前面に立つに至った。しかし,記憶の問題が神経科学や心理学の中心課題となりつつある今日,「記憶と脳梁」は今後もさらに発展すべき重要なテーマである。
Modern study of the function of the corpus callosum has been started in 1950s with an ingenious split-chiasma and split-brain technique developed by Myers, Sperry and their colleagues. These experiments have clearly shown that, in experimental animals such as cats or monkeys, the corpus callosum and/or the anterior commis-sure play essential roles in the transfer of learn-ing including visual discrimination, tactile dis-crimination, and others. Many exceptions, however, were also reported regarding the transfer of learning. For example, visual discrimination learn-ing of simpler figures, brightness and color is more likely to be transfered to the untrained hemisphere in split-brain animals. Motivation of learning task also modifies the result of learning transfer. In these conditions, subcortical pathways are supposed to be working for the transfer of learning.
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