Japanese
English
総説
脳を理解するとはどういうことか—ある計算論的神経科学者の頭の中
The Meaning of “Understanding the Brain”: Peeking into the Brain of a Computational Neuroscientist
田中 宏和
1
Hirokazu Tanaka
1
1北陸先端科学技術大学院大学
1Japan Advanced Institute of Science and Technology
キーワード:
計算論モデル
,
Marrの計算レベル
,
強化学習
,
運動野モデル
,
スパイク神経網モデル
,
computational model
,
Marr's computational levels
,
reinforcement learning
,
model of motor cortex
,
spiking neural network model
Keyword:
計算論モデル
,
Marrの計算レベル
,
強化学習
,
運動野モデル
,
スパイク神経網モデル
,
computational model
,
Marr's computational levels
,
reinforcement learning
,
model of motor cortex
,
spiking neural network model
pp.1379-1384
発行日 2016年11月1日
Published Date 2016/11/1
DOI https://doi.org/10.11477/mf.1416200601
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 1ページ目 Look Inside
- 参考文献 Reference
「脳を理解する」とはどういうことであろうか。脳の理論的アプローチである計算論的神経科学ではどのように脳の理解に向けた研究がなされているかを解説する。まず強化学習とドパミン細胞の例を挙げ,そこでの成功がMarrの計算論の三レベルとして分析できることをみる。Marrのプログラムに従い,運動野計算論モデルや神経網モデルがどのように脳の理解につながったかを議論する。
Abstract
What does “understanding the brain” mean? Here, I review how computational neuroscience, a theoretical approach to the brain, can aid our understanding of the brain. First, I illustrate the study of reinforcement learning and dopamine neurons and argue its success in the light of Marr's three levels of computation. Second, I discuss how Marr's program has led to a computational understanding of the brain, and present computational models of the motor cortex and of a spiking neural network as illustrative examples.
Copyright © 2016, Igaku-Shoin Ltd. All rights reserved.