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要約 目的:色覚異常対応とされるチョークで黒板に書いた文字の先天色覚異常者による視認性と色名認知性の報告。対象と方法:1型2色覚4名,2型2色覚5名,正常色覚5名を対象とした。年齢は19~52歳であり,矯正視力は良好であった。通常の白文字のなかに色文字を混在させ,濃緑の黒板に書いた5×5cmのローマ字列から指定する色の位置を抽出させ,色名を答えさせた。色文字には,色覚異常対応,蛍光,通常の色チョークを用いた。結果:正常色覚者はすべて正答した。2色覚者は白文字と色文字との判別が困難であった。色名呼称では,色覚異常対応と蛍光チョークは黄以外では従来型のチョークよりも誤答率が高かった。色覚異常対応チョークの赤は色覚異常者すべてが色名を誤答した。結論:先天色覚異常者にとって,色覚異常対応チョークと蛍光チョークの有用性はない。色チョークは白と黄に限定すべきである。
Abstract. Purpose:To report visibility of letters written in color by color-deficient persons. Cases and Method:A total of 14 adults participated in this study. The series comprised 4 protanopes,5 deuteranopes,and 5 persons with normal color vision. They were asked to identify letters written on a dark-green blackboard with white chalk,fluorescent chalks and chalks for color deficiencies. Results:All persons with normal color vision gave correct answers. Dichromats had difficulty in distinguishing white from colored letters. They gave more wrong answers in naming letters written by fluorescent chalks and chalks for color deficiences than by conventional color chalks except for yellow. Letters written in red with chalks for color deficiencies were incorrectly named by all color-deficient persons. Conclusion:Congenitally color-deficient persons are not benefited by letters written with fluorescent chalks or chalks for color deficiencies. We advocate the use of white and yellow chalks only.
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