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I.はじめに
動物の行動の研究はPavlovの条件反射の研究とSkinnerらによるオペラント行動学の進歩発展によるところが多く,次第に動物の行動の脳内機能機序が明らかにされている。扁桃核を含む大脳辺縁系も学習行動に影響を及ぼしていることはこれら諸核の破壊あるいは刺激9,13,14,16)により明らかにされていている。扁桃核に関してもKlüverとBucy12)がサルの側頭葉と嗅脳とを扁桃核を含めて切除して,視覚失認,hypermetamorphosis,性行動亢進,oral tendency,情動変化等を報告したのを契機として,以後扁桃核の情動変化6,7,11),自律神経系への影響33),学習行動に対する影響13,23、24)などが多くの研究が報告されている。また扁桃核の刺激あるいは破壊によりオペラント行動は障害されるといわれているが.たとえばPellegrinoら17,18)は扁桃核破壊によりDRL学習が障害されると報告している。しかし,なぜあるいはどのように障害されるかについては明らかにされていない。そこで本実験は家兎を用い,飢餓により動機づけられた食餌性てこ押し行動特にCRF学習(後述),DRL学習(後述),一般行動について家兎の両側扁桃核破壊の影響について検討を行ない,DRL学習障害が認められたので報告する。
Effects for continuous reinforcement (CRF) learning and differential reinforcement of low rate (DRL) learning for food in the rabbit by bilateral amygdalectomy were examined with the Skinner box. There was no changes in general behaviour and no impediment of CRF learning. But the completion of DRL learning was delayed by amygdalectomy. In the stage of completion of DRL learning there was no difference of total number of the reinforcement and the lever pressing between the control group and amygdalectmized group. But there was the impediment of DRL learning by the analysis of frequency distribution of inter-response time and of transition probability matrix in the amygdalectimized group. We thought that this impediment of DRL learning was due to the impediment of selection of decision of lever pressing action. The memory of the preamygda-lectomy was maintained well after amygdalectomy.
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