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I.はじめに
大脳辺縁系は古くより記憶に関係が深い系として知られている。その一構成組織である乳頭体は,Korsakoff症候群との関連や,Papezのいわゆる情動回路の一要素として知られ,研究されてきてはいるが,それ自体の明確な機能に関しなお不明な点が多い。これまで報告された乳頭体破壊後の学習実験でもその成績や評価は一様ではない。すなわちIngram11)はネコのpremammillary area破壊により,条件逃避反応が障害される事をみており,Knott13)らはネコでオペラント学習障害を観察して,いずれも乳頭体破壊が学習習得に影響を与えると報告している。一方Dahl5)やThompson29)らはネコで同様の破壊方法,学習方法でも,乳頭体は学習保持に関しては影響が無いとしている。又,Ellen7,8)はラットでfixedinterral reinforcementを用いて乳頭体破壊が学習過程で重要な役割を果す動因に影響を与えると報告している。このようにこれまでの報告でも動物の種,あるいは実験方法により乳頭体破壊の記憶,学習に及ぼす影響は異なつている。
Effects for continuous reinforcement (CRF) learn-ing and differential reinforcement of low rate (DRL) learning for food in the rabbit by bilateral mam-millary bodies destruction were examined with the Skinner box. There was no marked changes in general behavior, except a tendency to freezing by a sign of somebody and sounds. In CRF learning a delay in the start of bar pressing was thought to be due to a decrease in exploratory behavior anda decrease of the number of bar pressing may be due either to a delay of adaptation to a new envi-ronment, or to an impediment of learning by the decrease in rewarding effects. The acquisition of DRL learning was affected, but the retention of that was not. DRL learning has been generally remarked to be chiefly consisted of motivation and temporal discrimination. In our study, however, there was no remarkable changes in motivation itself and temporal discrimination was not affected at all. It was concluded that the impediment of acquisition depended upon a general decrease in cerebral rewarding effects.
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