Japanese
English
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
要 旨
目的:コミュニケーションを重視した看護技術を評価するOSCEを実施し、看護基礎教育における1年次学生のコミュニケーションに関する課題からの学びを明らかにした。
方法:看護学学士課程1年次学生50名を対象として模擬患者参加型OSCE を実施し、終了後に質問紙調査を実施した。「コミュニケーションに関する自己の課題としてどんな学びがあったか」について内容を抽出し、質的に分析した。
結果:50名全員から記述を得た。OSCEにおけるコミュニケーションに関する自己の課題に対する学びとして、【非言語コミュニケーションの効果】、【コミュニケーションの場の調整】、【コミュニケーションの目的の明確化】、【コミュニケーション内容とプロセスの意識化】、【対象の疾患や病状への理解】、【生活者としての対象のニーズの把握】、【対象・状況に合わせたコミュニケーションの工夫】の7カテゴリーが生成された。
考察:看護基礎教育における早期からのコミュニケーションを重視した看護技術のOSCE による形成的評価は実践的な教育につながり、学生の看護技術実践の際のコミュニケーションスキル向上につながることが示唆された。
Abstract
Introduction: This study aimed to clarify what first-year nursing students learn about Communication in basic nursing education through an Objective Structured Clinical Exam (OSCE) that focusing on communication during nursing skills.
Methods: The OSCE was conducted for 50 first-year nursing students with a simulated patient. A questionnaire survey was administered after the OSCE, and the content was qualitatively analyzed regarding “the lessons learned as self-addressed issues related to communication”.
Results: All 50 first-year nursing students responded to the questions. Seven categories were identified as learnings regarding Communication for nursing students: [Effectiveness of nonverbal Communication], [Adjusting the communication environment], [Clarifying the purpose of Communication], [Awareness communication contents and processes], [Understanding the subject's illness and condition], [Understanding the subject's needs as a consumer], and [Communication devices tailored to the subject and the situation].
Discussion: Formative assessment using the OS CE, which focusing on communication with nursing techniques early in basic nursing education, leads to practical education and facilitates educational effects for improving students'communication skills.
Copyright © 2025, Japan Society of Nursing and Health Care All rights reserved.