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抄 録
本研究の目的は、Dearingらが2010年に開発した対人関係尺度Self-Assessment of the Interpersonal Relationship Scale(SAIRS)をもとに、日本版(SAIRS-J)を作成することである。翻訳はISPORタスクフォースによるガイドラインに従って推奨される10の手続きに従って行った。患者─看護学生関係を評価する31項目の日本語版調査票を作成し、看護系大学1校の学生を対象に質問紙調査を実施し、159部の回答が得られた(回収率36.1%、有効回答率35.4%)。探索的因子分析の結果、3因子23項目が抽出された。第1因子は「患者の問題解決に必要な基礎的スキル」、第2因子は「患者との対人的なプロセスに関わる心構え」、第3因子は「患者の意思決定を支援する基礎的スキル」と命名した。各因子のCronbach's α係数は、0.83〜0.88であった。確認的因子分析では、GFIは0.791、AGFIは0.746、CFIは0.837、RMSEAは0.086であった。以上より、信頼性と妥当性に関しては今後さらなる検討が必要であるが、SAIRS-Jは患者─看護学生関係の評価に使用できると考える。
The objective of this study was to develop a Japanese version (SAIRS-J) of the Self-Assessment of the Interpersonal Relationship Scale (SAIRS) by Dearing et al. (2010). The adaption followed the 10-step procedure recommended under ISPOR task force guidelines. The preliminary Japanese version of the survey form comprised 31 items evaluating patient-nursing student relationships, and was tested in a survey of 159 students at a nursing university (retrieval rate: 36.1%, effective response rate: 35.4%). Exploratory factor analysis extracted 23 items under 3 factors named “basic skills necessary for resolving a patient's problems,” “mental attitudes relating to interpersonal interactions with patients,” and “basic skills to support the patient's decision-making.” The factors had Cronbachs α values from 0.83-0.88. Confirmatory factor analysis yielded values of 0.791 for GFI, 0.746 for AGFI, 0.837 for CFI, and 0.086 for RMSEA. Our results suggest that although further examination into its reliability and validity is needed, SAIRS-J could be utilized to evaluate patient-nursing student relationships.
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