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要旨
目的:臨地実習指導者(以下、実習指導者)の役割遂行における動機づけとなるものは何かを明らかにすることである。
方法:研究対象者である実習指導者に、半構成的面接法を行い逐語録にし、文脈で切片化した後コードを抽出し、相違点と共通点で比較した後にコードを分類し、複数のコードが集まったものにふさわしい名前を付ける作業を行った。サブカテゴリーからカテゴリーを抽出した。
結果:研究対象者は5名である。実習指導者の役割遂行における動機づけのカテゴリーは【責任感を持ち自信のある指導をしたい思い】【役割から得た充実感と強み】【成長を期待する学生への思い】【過去のマイナス経験とプラス経験】【尊敬する上司が認めてくれる実感】【実習に協力する病棟の雰囲気】【非労働時間の充実】【スタッフに対する配慮・成長を望む思い】であった。
考察:役割遂行における動機づけは、外発的動機づけやネガティブな感情から始まった役割も上司の承認や病棟のスタッフ間の相互関係により内発的動機づけに変わっていたと推測された。
Purpose: It is to clarify what motivates the performance of the role of the practical instructor.
Methods: I conducted a semi-structured interview method, segmented it in the context, extracted the code, classified the code after comparing it with the differences, and then assigning a name suitable for the collection of multiple codes. Categories were extracted from subcategories.
Results: There are five research collaborators. The categories of motivation in the performance of the role of the practical training instructor are 【I want to give confident guidance with sense of responsibility】【Fulfillment and strengths gained from the role】【A thought for students who expect growth】【Past negative experience and positive experience】【The boss that you admire acknowledges】【Atmosphere of ward to cooperate with practical training】【Enhancement of non-working hours】【Consideration for staff・thought desiring growth】.
Discussion: Motivation in role execution was presumed to have turned into a motivation of endogenous motivation and a role initiated from negative emotions changed to endogenous motivation by boss approval and mutual relations among ward staff.
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