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要旨
本研究では, 看護師における患者とのコミュニケーションスキルを測定するための尺度を開発することを目的とした. 54の質問項目を作成後, 看護職 368 名を対象に調査を行い, 有効回答の得られた 355 名に対して分析を実施し, 質問紙の信頼性, 妥当性を検証した. その結果, 最初の質問項目数は 54 項目であったが, 内容妥当性, 相関係数, 共通性の値の検討により精選された質問紙原案 19 項目について因子分析を行った. その結果, 第1因子「情報収集」, 第2因子「話のスムーズさ」, 第3因子「積極的傾聴」, 第4因子「パーソナルスペース・視線交差」, 第5因子「アサーション」の5つの因子が抽出された. 信頼性の検討では, 全体での Cronbach のα係数は0.874と内的整合性の高い値を示し, 本尺度が信頼性の高いものであることが検証された. また, 併存妥当性の検討では, 本尺度と KiSS-18 との間には, 高い有意な相関を示し, 妥当性の高い尺度であることが証明された.
以上の結果から, 本尺度は高い信頼性と妥当性のあることが示された.
Abstract
The purpose of this study was to develop the patients-nurse communication skill scale. The 54 items of this scale were made and the sample for the analysis was composed of 368 nurses, and the efficient answers of 355 nurses data were used for the testing of the reliability and the validity of this scale. The first group of items for original questionnaire were 54, and finally 19 original items were selected by the investigation of content validity, correlation coefficient and commonality. The original questionnaire was consisted of 19 items, and a type of the questionnaire included 1-5 graded Likert scale.
As a result of factor analysis, five factors were selected from 19 items as follows: getting the information, speaking smoothness, positive listening, personal space ・eye contact and assertion. The correlation coefficient between this original scale and the KiSS-18 (Social Skill) showed high score (r=0.645). And then, the result of test for the reliability of this scale showed high internal consistency (Cronbach α coefficient=0.874), so the result of test for the validity of this scale supported high content validity.
The above findings indicated that this developed scale had enough validity and reliability for practical use.
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