Japanese
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要旨
本稿は小児病棟の看護における熟練した技術とはどのようなものかを明らかにし,報告することを目的としている.研究は長期参与観察とインタビューによるエスノグラフィーで行った.フィールドワークの全過程は1年7ヵ月であった.結果,その技術は,6つの特徴,『相互に交流し合う身体感覚を用いる』『状況に埋め込まれている』『タイミングが合う』『言語化することが難しい』『実践の中で洗練される』『向心性がある』をもっていた.また,単なるやり方ではなく,子どもに合わせてどのように自分の身体と技術を生かせばよいかを知ることによって生まれる実践に内在する“行為”であり,現場でのみ学ぶことが可能な知識であることがわかった.そして,3つのスキル,『身体の動きと感覚』『タイミング』『判断』で構成されており,これらによって子どもと看護師との状況の変化がおこり,生み出されている行為であった.
Abstract
This article aimed to report the characteristics of trained physical skills in nursing at pediatric wards. An ethnographic approach was used with long-term participant observation and interviews. The study was carried out over a period of one year and seven months.
Six characteristics of trained physical skills were identified: “they utilize somesthesia for mutual interaction”; “they are situated”; “they are timely”; “they are difficult to verbalize”; “skills are refined through practice”; and “skills have a centripetality.”
These skills are not merely procedures, but are a complete way of using one's body to work with children that can be instilled through practice and obtained on the job. Moreover, the following three items were found to constitute nursing skills:body movement and somesthesia, timing, and judgment. Together these factors bring about a change in the interaction between children and nurses.
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