Japanese
English
- 有料閲覧
- Abstract 文献概要
- 1ページ目 Look Inside
- サイト内被引用 Cited by
本研究は,クリティカルケアに携わる熟練看護者の技能を探求することを目的に,現象学的アプローチを用いた質的記述的研究を行なった。研究参加者は,首都圏の2か所の大学病院に勤務する熟練看護者6名であった。データ収集は,5か月間に,参加観察と非構成的面接によって行なった。
分析の結果,5つの技能が見いだされた。「患者のありようを読み取る技能」は,患者の表情や視線やしぐさ,声をかけたりケアをした時の反応の仕方から患者の変化や反応の意味を読み取ることで導かれた習慣的な行為によって特徴づけられた。「患者の潜在的な能力と回復または悪化の可能性を読み取る技能」は,長期的な視点に立ち,予測しながら多様な視点から推測し,可能性を信じてあきらめずに関わりつづけることによって特徴づけられていた。「患者および家族の状況を変化させる技能」は,患者や家族にとってその状況がもつ意味を読み取り,正しく認識できるようにすることで状況を変化させていた。「患者および家族の体験を共有する技能」は,患者の体験に伴う感情や感覚を患者や家族の身になって感じることでその体験を共有するという特徴があった。「患者との関係を築く技能」は,患者の欲求を気づかいながらその状況に自ら巻き込まれていくことを意味しており,自分自身を肯定的に感じられる経験によって導かれた自信が影響していた。以上の結果から,熟練看護者の経験が技能にどのように影響しているかについての示唆を得た。
This qualitative descriptive research study was conducted for the purpose of exploring specialized practical knowledge and skills provided by expert critical care nurses using a phenomenological approach. Six expert critical care nurses in two university hospitals in the Tokyo metropolitan area participated in the study. Participant observation and unstructured interviews were conducted and data were collected for five months. From this data, expert critical care nurses used five particular practical knowledge and skills. First, the technique, learned through experience, of assessing a patientユs current condition by evaluating his/her response and reading the body language. Second, the ability to communicate effectively with a patient without discouraging while assessing his/her current condition and long-term prognosis. Third, the ability to discuss a patientユs clinical situation with the patient and his/her family by providing comprehensive explanations of the current situation and possible outcomes. Fourth, being empathic towards a patient and his/her family by attempting to see things from their perspective. Last, establishment of a professional relationship with a patient by determining his/her possible needs and working towards meeting those needs.
These findings indicate that the previous experiences of expert critical care nurses influence their specialized practical knowledge and skills.
Copyright © 2005, Igaku-Shoin Ltd. All rights reserved.