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本研究では,小児病棟の組織文化の象徴である,患者が子どもであることによる看護実践の特徴,なかでも,円滑な看護活動を阻む要因を明らかにし,看護活動への影響について考察することを目的とした。
研究デザイン:質的研究デザイン。参与観察とインタビューを中心にしたフィールドワークを行ない,その後,補足調査としてインタビューを行なった。
結果および考察:患者が子どもであることによって看護は,養育行動,成長発達上の変化,患者である子どもから評価を得ることが難しいという点において特徴づけられていた。看護師はそれらによって制約を受けていると感じていた。さらに,Goffmanの社会学的な見方で理解すると,看護活動にみられる相互行為が看護師─子どもと家族,看護師─看護師という二重の表舞台をもって展開し,常に期待に添う役割が求められるために二重の責務を課せられていると考えられた。これらは円滑な看護活動を阻む特徴であると考察された。
The purpose of this study was to describe nursing practice in a pediatric ward and to identify the difficulty on these activities. This qualitative study was used with participant observation and interviews.
Nurses shaped the pediatric ward environment and performed care with the following considerations : ward structure, nursing performance, changes associated with growth and development, and difficulties in gaining patient appreciation. Based on Goffman's sociological view, this phenomenon is interpreted that nursing care under these conditions was involved front-stage interactions among nurses as well as between nurses and children and their families. Nurses were expected to fulfill expectations required of them by other nurses, children, and their families.
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