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本研究の目的は高校生とその親世代の糖尿病の認識と自己効力感の差異を明らかにし,高校生に対する糖尿病予防のための健康教育を実施するための基礎資料とすることである.A県O市内の高校生とその保護者を対象とし回収された中で高校生とその保護者の調査票が共にそろっている77組を分析対象とした.調査内容は,対象については性別や年齢など,ライフスタイルとしては,全国保健連合会で用いられている健康振り返りシートから一部抜粋したものを使用した.糖尿病の認識としてはBeckerらのヘルスビリーフモデルを参考に8項目を作成し,認識が高いほど得点が高くなるよう点数化した.また自己効力感としてSchererの作成した特発性自己効力感尺度を用いた.その結果,ライフスタイルでは高校生とその親世代に,身体活動では正の有意な相関がみられ,食生活習慣,心の健康,睡眠時間,知識・意欲で有意な負の相関がみられた.糖尿病の認知,生活習慣病の認知,生活習慣と糖尿病の関連では高校生と親世代で有意な違いは無かったが,合併症の認知,糖尿病への関心では,高校生が親世代に比較して有意に低値(p<0.001,p<0.01)であった.自己効力感では,高校生が親世代に比較して有意に高値(p<0.01)であった.高校生は親世代に比較して自己効力感が高いことから親世代よりも行動変容が期待できる.そこで,高校生に不足している合併症の知識を強化し,糖尿病の予防意識を向上させるプログラムの構築が必要である.
The purpose of this study was to clarify differences of awareness of diabetes and self-efficacy between high school students and their parents, and to obtain basic educational data for the prevention of diabetes. Seventy seven pairs comprisinghig h school students and their parents were participated. The survey items were as follows; attributes, 8 items includingawareness of diabetes based on the Health Belief Model by Becker and the self-efficacy scale developed by Scherer. Although awareness of diabetes, adult disease and relation between lifestyle habit and diabetes, with no significant between? groups, awareness of complications and interest in diabetes was significantly-low in students less than their parents generation (p<0.001,p<0.01). However, the sense of self-efficacy higher in the student group (p<0.001), we can expect that would instigate their behavioral changes. We conclude that the development of new educational program to solidify the students' knowledge of the complications and enhance their awareness of prevention for diabetes should be necessary.
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