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要旨:本研究の目的は,作業療法士の卒前卒後教育のためのクリニカルリーズニングの評価尺度の開発である.開発方法は,Boatengらの尺度開発の推奨段階およびCOSMINの内容妥当性評価の方法論を参考に,1)暫定項目群の収集,2)項目の内容妥当性の検討,3)尺度の内容妥当性の検討を実施した.研究対象者には作業療法教育者に加え,評価対象者である作業療法学生と作業療法士を含んだ.結果,作業療法のクリニカルリーズニングの4つの思考プロセスに基づく40項目と5段階の評定段階から成る評価尺度を作成し,その内容妥当性を確認した.今後,本尺度の信頼性や妥当性を検討する予定である.
The purpose of this study was to develop the assessment scale of clinical reasoning for occupational therapy education. We conducted the following procedures for scale development: 1) item generation, 2) content validity of items, and 3) content validity of scales, referring to the recommended stages of scale development by Boateng et al. and the COSMIN guidelines. The study participants included occupational therapy educators and students. The result is a scale with confirmed content validity that consists of 40 items based on the four thinking processes of clinical reasoning and five grading stages. We are planning the necessary examination of the reliability and validity of this scale.
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