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要旨:本研究の目的は,発達障害児が作業療法場面で示す社会的行動を客観的に評価するための指標を作成することである.幼児の相互交渉に関する先行研究をもとに,『手段』と『機能』の2つの観点を備えた行動分類表を作成し,障害児6名と健常児1名の作業療法場面での社会的行動の評価を行った.評価者間一致率(κ)は,全ての評価において0.75以上となった.また,障害児2名の社会的行動評価を比較した結果からは,各児が相互交渉で行っている具体的な社会的行動が明らかになった.これらの結果から,今回作成した行動分類表は,作業療法場面における発達障害児の社会的行動を評価する一指標として臨床的な有用性があると考えられた.
The purpose of this study is to develop a tool in order to evaluate, objectively, the social behaviors of children with developmental disabilities in occupational therapy. Based on previous studies relating to the social interaction of children, we composed a new behavior categorical system with two aspects, MODE and FUNCTION, and assessed the behaviors of 7 children, 6 of whom had disabilities, and 1 was normal, at each treatment session. Each Inter-rater agreement between two raters was more than κ =.75 in all analyses. The comparative results of 2 children with disabilities showed the specific social behaviors of the children in the social interaction. Thus, this categorical system can be available for clinical use as a tool to evaluate the social behaviors of children with disabilities.
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