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要旨:作業に根ざした実践2.0(Occupation-Based Practice 2.0;以下,OBP 2.0)は,クライエントの作業機能障害の種類を評価し改善しつつ,クライエントを取り巻く環境で生じる信念対立に対処していく方法論である.本報告では,子育てに困難さを抱える脳性麻痺のあるクライエントの母親に対して,OBP 2.0を用いた評価と介入を実施し,発達領域の作業療法におけるOBP 2.0の臨床有用可能性を考察した.その結果,子育てに重要な役割を持っていた母親に対する作業機能障害の種類と信念対立への評価と介入が,適応的な子育ての形成に有用であった.脳性麻痺のあるクライエントの母親に対してOBP 2.0を用いた評価と介入を実施し,良好な結果を得たので報告する.
Occupation-Based Practice 2.0 (OBP 2.0) is a methodology that assesses and intervenes in the classification of occupational dysfunction while overcoming belief conflict. This study examined the usefulness of OBP 2.0 in targeting developmental disabilities. We intervened with the OBP 2.0 in the mother of a child with cerebral palsy, resulting in improvement of the mother's occupational dysfunctions and belief conflicts, as well as the self-efficacy as a mother and mitigation of childcare burden. Thus, assessment and intervention in the classification of occupational dysfunction and the belief conflict may be useful in formation of adaptive childcare, and the OBP 2.0 showed promise in targeting developmental disabilities.
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