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要旨:注意機能や統合機能など認知の障害がある場合,自分の心身の状態を認識するには,クライエント自身が自らの体験を通して,意識的にセルフモニタリングをすることが必要である.デイケアのプログラムにそうした主体的取り組みを促す試みの一つとして,創作活動の特性を生かしたセルフコントロールプログラムを導入した.約3年の経過より,プログラムの効果と具体的な運用に関し,いくつかの有用な知見を得た.プログラムは,活動時の自己の心身の状態をセルフモニタリングすることで,作業遂行の判断やそれにともなう情緒のコントロールが自分で行えるようになることを主目的としたものである.
An intentional monitoring through self-experience is necessary for a person with cognitive attention and integrative disorder. We have trying to actualize a self-control program in day-care for about three years. Creative activity has played a central role in this self-control program. Having obtained some useful knowledge for clinical use, we have confirmed the effect of our self-control program. The main purpose of this self-control program includes the following three points : 1) Self-monitoring : the client will be able to monitor the condition of his/her own mind and body function during activities. 2) Self-decision : the client will be able to decide whether or not to keep acting. 3) Self-control : the client will be able to control his/her own feelings.
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