Japanese
English
- 販売していません
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
本研究の目的は、看護学生が実習で体験した倫理的だと感じた場面、道徳的に悩んだ場面、倫理的ではないと感じた場面を分類することである。対象は、A大学4年生84名が看護倫理の授業で作成したレポート内の実習体験とし、一つの体験を1記録単位とし内容分析を行った。59名から同意が得られ、211記録単位を分析対象とした。学生が倫理的だと感じた場面は【真のニーズを捉え柔軟に関わっていた】などであった。道徳的に悩んだ場面は【患者の反応が捉えられず自分のケアに自信が持てずもやもやした】、【患者の自律尊重、尊厳を守った妥当でよいケアについて悩んだ】、【ケアしたいことがあるが自分の能力不足でできなかった】などであった。倫理的ではないと感じた場面は、58記録単位あり【患者の意向が考慮されていないケアがあった】などであった。本研究結果は、教員の実践場面の教材化に繋がり、実習の準備性ができる等の教育活動に役立つと考えられる。
This study sought to classify ethical, morally troubling, and unethical situations experienced by nursing students during their practice. The study included 84 fourth-year nursing students from University A. They wrote reports on their practical experiences in a nursing ethics class, and each experience was considered one unit of record for content analysis. Fifty-nine students consented to the analysis, resulting in 211 units of record. The students felt were ethical, such as“I was involved flexibly, understanding the true needs of the patients”. Morally troubling situations included“I felt unsure about my care because I could not understand the patient's reaction”,“I worried about reasonable and good care that respected the patient's autonomy and dignity”, and “I wanted to provide care but could not because I was not capable”. The students felt were unethical such as“Care was provided that did not consider patient's wishes”. This study’s results could be useful for educational activities, such as helping teachers envision teaching materials for practical situations and preparing students for nursing practice.
Copyright © 2025, The Japan Nursing Ethics Associatin. All rights reserved.