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Functional MRIを用いて手続き学習における脳活動の動態的側面の解析を行った。学習の進行に伴って前頭葉から頭頂葉へと脳活動の比重が推移する様が明らかとなり,系列記憶の獲得による認知処理の自動化の過程を反映したものと考えられた。またこの過程で前頭前野,前補足運動野,頭頂葉内側部および頭頂間溝の四つの領域はそれぞれ異なった時系列活動変化を示し,脳内ネットワークは動的にその内部の比重を変化させて機能するものであることが示唆された。このような行動学的変化に対応した脳活動変化の解析により動態脳としての理解が深まることが期待される。
Dynamic aspects of brain activities during learning of sequential button press task were analyzed using functional MRI. It was found that the improvement in learning performance was associated with the transition of brain activation from frontal to parietal areas. More specifically, the prefrontal cortex, presupplementary motor area (pre-SMA), precuneus, and intraparietal sulcus were active at the initial stage, initial and intermediate stages, intermediate stage, and intermediate and advanced stages, respectively.
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