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要約 目的:眼鏡の出来具合と患者の満足度の関連性を調査する。対象と方法:4か月以内に眼鏡を作製した179例につきレンズ歪,加工上の不備,光学中心とアイポイントのずれ,前傾角,頂点間距離の項目を装用者の満足度と比較した。結果:レンズ歪が強い,加工上の不備がある,光学中心とアイポイントのずれが大きい,のうちいずれか1項目以上該当する眼鏡の装用者は満足度が低かった(p<0.05)。結論:眼鏡は処方後その仕上がりについて検査し評価することが重要である。それを適切に矯正することにより満足度が向上する可能性がある。
Abstract. Purpose:To report the current status of eyeglasses made by prescription and its relation to the satisfaction of users. Cases and Method:This study was made on 179 pairs of eyeglasses prescribed by us during the past 4 months. The series comprised 104 pairs for far vision, 35 pairs for near, and 40 pairs with variable focus. Each finished eyeglass was tested for lens distortion, incomplete finish of frame, displaced optical center and eyepoint, lens tilting, and vertex distance. Results:User's satisfaction was low when the eyeglasses had one or more factors as follow:lens with strong distortion, incomplete finish of frame, and displaced optical center or eyepoint(p<0.05). Conclusion:It is advisable to check the finished eyeglasses prescribed by ophthalmologists. User's satisfaction will improve by such measures.
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