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抄録
高齢者の「予想される死」における看護職の「呼吸停止確認」を担う場合における看取り教育へのニーズを明らかにすることを目的に,全国の介護老人保健・福祉施設を無作為に300施設抽出し,そこに勤務する看護職に対して質問紙調査を行った.62人からの回答を得たが,看護職が「呼吸停止確認」をすることに対して賛成している者は,そのうちの34人(54.8%)であった.それら賛成者における看護基礎教育へのさらなる充実へのニーズは,看取りの理念および哲学に関することが高いものであったが,理念は看護倫理を含み,哲学は死生観を含む概念と考えられた.卒後教育,家族看護学および他職種との連携に関するニーズもまた明らかになった.死亡確認の技術を挙げたのは2人のみで,理念,哲学,および家族看護学などに対するニーズがより鮮明に浮上しており,「呼吸停止確認」を担うためのいっそうの全人的把握が示唆された.しかし,卒後教育へのニーズや基礎教育との役割分担に関しては今後,明らかにすべき課題と考える.
This study was conducted to clarify the need for nursing education related to respiratory arrest confirmation and end-of-life care for elderly people near death. Data were collected from responses of 62 nurses to a questionnaire administered to nurses working at health care and welfare facilities for elderly people requiring long-term care.
Among respondents, 54.8% reported agreeable agreement with the need and recognized the importance of enhancing pre-graduate or post-graduate nursing education related to philosophical and nursing ethics, thanatology, family nursing, and collaboration with an end-of-life care team. Only two nurses described education related to skills to confirm respiratory arrest. Many nurses might recognize holistic care as much more important.
These results reveal the need for enhancing ethics, philosophy, and family nursing concepts of end-of-life care education related to respiratory arrest confirmation.
However, the need for post-graduate education and the role between pre and post-graduate education enhancements must be clarified.
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