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要 旨
目的:本研究の目的は、看護専門学校教員が生涯学習行動を獲得し維持していくプロセスを明らかにすることである。
方法:看護専門学校教員歴11年以上の8名に半構造的面接を行い、M-GTAを用いて分析した。
結果:『学生と学ぶ喜びを共にする』体験が『自己の教育活動を探索する』行動に至っていた。また『周囲の人々とのつながり』が、『看護専門学校教員としての自覚を持ち主体的に学ぶ』行動を獲得していた。そして『他者の自己実現を支援する』という他者を支援する自己へ変容することが、生涯学習行動を維持していくプロセスであった。
結論:看護専門学校教員が生涯学習行動を獲得し維持していくには、支援的な上司や組織内外における仲間との出会い、豊かな私生活が重要であると示唆された。
Aim: This study aims to clarify he process of acquiring and maintaining active lifelong learning followed by nursing school instructors.
Method: Semi-structured interviews were conducted with eight nursing school instructors, each with over 11 years' teaching experience. The interviews were analyzed using a revised grounded theory approach.
Results: The experience of “sharing the joy of learning with students” led to the action of “searches for their own educational activities”. In addition, “links with those around them” acquired the behavior of “self-directed learning with an awareness of their identities as nursing school instructors”. Then, the process of maintaining lifelong learning behavior was to transform “supporting others' self-fulfillment” into a self-supporting.
Conclusions: It was suggested to be important of nursing school instructors to acquire and maintain lifelong learning behaviors: encountering supportive managers, encounter with colleagues inside and outside the organization, without their organizations and fulfilling personal lives.
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