Japanese
English
- 販売していません
- Abstract 文献概要
- 参考文献 Reference
要旨
目的:きょうだいが小児集中治療室(以下PICU)に入院中の子どもに面会する場で,医療者はきょうだいと両親の状況をどのように捉え,きょうだいをどう支援しようとするのかを明らかにする.
方法:PICU入院児ときょうだいの面会場面,15場面の観察と,看護師9名,Child Life Specialist5名,PICU専従保育士1名の計15名へのインタビューを行い,グラウンデッド・セオリー・アプローチを用いて分析した.
結果:医療者による【きょうだいの居場所をつくる】《きょうだいと入院児をつなぐ》《きょうだいと両親をつなぐ》という働きかけが適切に行われ,《両親によるきょうだいとの体験の共有》が行われることで,《きょうだいと入院児を含めた家族の一体感》が生じていた.
結論:面会の場が,《きょうだいと入院児を含めた家族の一体感》のある場となることが望ましく,そのためには,医療者が【きょうだいの居場所をつくる】という働きかけを行った上で,両親が適切にきょうだいと体験を共有できるように支援することが重要である.
Purpose: To identify the processes by which medical personnel can support siblings visiting children hospitalized in pediatric intensive care units (PICUs).
Method: We observed 15 visitations by siblings and conducted semi-structured interviews with 15 medical personnel (9 nurses, 5 child life specialists, and 1 childcare worker). The observational and interview data were analyzed using a grounded theory approach.
Results: The medical personnel supported siblings and parents by [making a place for siblings], <connecting siblings with the hospitalized child>, and <connecting siblings with their parents>. If the parents were able to <share experiences with the siblings>, the siblings, parents, and the hospitalized child experienced <a sense of family unity>.
Conclusion: For siblings to experience <a sense of family unity> when visiting a child hospitalized in a PICU, it is important for medical personnel to strive to [make a place for siblings] and support <parents' sharing experiences with the siblings>.
Copyright © 2021, Japan Academy of Nursing Science. All rights reserved.