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要旨:課題指向型アプローチは,発達性協調運動症を有する小児に対してエビデンスが示された介入方法である.今回,短縄跳びの連続跳躍が困難な発達性協調運動症と注意欠如・多動症を有する年長児を経験した.本症例の短縄跳び動作に対して課題指向型アプローチを実施した結果,適切な段階付けと難易度調整,高い内発的動機付けの持続,主体的な取り組みを促す関わりにより,前跳びおよび後ろ跳びの連続跳躍回数が向上した.短縄跳びは,発達性協調運動症児にとって困難を呈することの多い活動の1つである.課題指向型アプローチは発達性協調運動症児が抱える多様な困り事に対して,個々の段階に合わせた介入方法として有用であることが示唆された.
The task-oriented approach is an evidence-based intervention for children with developmental coordination disorder. In this study, occupational therapy intervened with jumping rope for children with developmental coordination disorder, and attention deficit hyperactivity disorder. Jumping rope is one of the most difficult activities for children with developmental coordination disorder in Japan. The task-oriented approach improved appropriate staging and difficulty adjustment, intrinsic motivation, independent efforts, and the number of consecutive jumps of the jumping rope. The task-oriented approach may be a useful intervention for children with developmental coordination disorder, depending on their individual condition.
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