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要旨:本研究の目的は,広汎性発達障害(以下,PDD)児に対するソーシャルスキルトレーニング(以下,SST)プログラムの効果を検討することである.9〜12歳のPDD児6名を対象に,1回60分のSSTプログラムを2週に1回,計6回実施した.その結果,集団行動,セルフコントロール,仲間関係の項目でソーシャルスキル尺度のスコア増加を認め,プログラムの有効性が示唆された.プログラムをより効果的に進めるためには,児の特徴に応じた個別介入を行うことと,学習するスキルの順序を考慮することが重要であり,般化を促すには,自然なコミュニケーションの機会を提供することが必要と思われた.
Little is known about the effectiveness of social skills training (SST) in occupational therapy for children with pervasive developmental disorders (PDD). The aim of this study was to consider the effectiveness of SST for children with PDD.
Six children with PDD, aged 9 to 12, were provided with six biweekly 60-minute sessions, for 12 weeks.
There were improvements in the following items: group activity, self-control and peer relationships.
The results suggest that SST may be effective for children with PDD. It is important to consider the individual treatment and the sequence in which the skills are learned. In order to generalize the skills, children must be provided with opportunities to communicate in a natural context.
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