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要旨:在宅ケアサービスを利用するクライアントのQOLの変化に影響を及ぼす要因を明らかにするため,異なるQOLの変化パターンを示すクライアントに面接を実施し,ナラティヴ分析を行った.その結果,「自尊感情が再建され自己効力感が発現していくプロセスの物語」,「誰かがそばにいてくれることから生まれる安心感の物語」,「自分自身に起こりうるすべてのことへの感謝と受容の物語」,「自分自身の人生を再建できないことへの葛藤の物語」という4つの物語が生成された.援助者が個々のクライアントの背景にある心情に留意してケアを提供するならば,両者間に共感的な理解が生まれ,QOLの向上につながる可能性があることが本研究を通して示唆された.
In order to reveal factors affecting changes of QOL of clients who use home care services, we conducted narrative analyses by interviewing clients that show different patterns in the change of QOL. As a result, four stories were extracted: 1) a feeling of self-esteem is regenerated followed by expression of self-efficacy, 2) a sense of security that arises from the knowledge that someone is in the environment, 3) gratitude and acceptance for every possible matter that could happen to oneself, and 4) conflict due to the impossibility of rebuilding one's life. Through this study, aid worker's support while paying attention to each client's feeling may contribute to improvement of QOL as empathic understanding between the two arises.
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