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研究の目的
わが国の看護の人材確保の問題は,ここ数年の社会・経済状況の急激な変化によって量の問題から質の問題へと移りつつあると言われている。1994年の中山ら1)による「看護婦の仕事の継続意志と満足度に関係する要因の分析」の研究においても,看護婦の仕事に対する満足度には,給料や労働条件などの物理的な条件だけではなく,専門職としてのキャリアを伸ばしていくことができるような看護システムや職場の人間関係が,より強く影響していることが明らかになっている。看護婦は,自分の専門能力を伸ばしていくことのできるような職場環境を求めているものと考えられる。
こうした看護婦にとって専門的な能力を発揮できる魅力ある病院の研究は,米国のマグネットホスピタルの研究としてわが国に紹介されている。そこで中山ら2)は1995年には,わが国のマグネットホスピタルの要件を明らかにすることを目的に,看護の人材確保の問題や看護システムの変革に積極的に取り組み,看護の面から注目されている病院を対象に聞き取り調査を行ない,看護婦にとって「魅力ある病院の管理システム」を構成している要素を抽出する研究に着手した。
Job satisfaction among Japanese nurses has been positively related to a nursing administration system which focuses on the work environment, interpersonal relationships and professionalism. The nurses expected that nursing administration systems be established to support their career development. The purpose of this study was to identify elements which compose a nursing administration system that attracts and retains nurses and to discuss the relationship between the nursing administration system and empowerment. The subjects were 15 nursing directors from hospitals which were selected because of their positive environment for the practice of nursing. The data was collected through interviews with the subjects and analyzed using the qualitative method. As a result, seventeen elements indicating a supportive administrative system were identified and, of those seventeen, four were selected as the most important, i.e., marketing, reputation, hospital policy, and nursing philosophy. These four elements, in particular, were important for private hospitals.
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