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はじめに
慢性疾患をもちながら生活する人にとって,食事や運動などの日常的な生活習慣や生活スタイルのありようは,原疾患の病状やその後の経過に大きな影響を与える。健康に着目した生活への援助を専門的機能とする看護職者にとって,慢性疾患をもって生活する対象者への患者教育は重要な使命である。主体者である患者には,自身の療養上の生活制限と,それまで培われてきたその人と家族の日常生活とのバランスを図り,より健康的な療養方法を学習してもらう必要がある。しかし,従来の患者教育・指導は,効果的に行なわれてきたとはいい難く,河口(2001)は,これまでの患者教育には,患者の気持ちに反した看護職の言動,無理な説得,完璧に近い自己管理を患者に求めるなどの問題があると報告している。
「患者教育研究会」では,患者の行動変容に結びつくこととなった「とっかかり言動」に注目した患者教育方法の検討を行ない,その有効性および患者教育における「看護実践モデル」の開発について報告してきた(河口ら,1997;鳥居ら,1999;Oka et al.,1999;下村ら,2000;河口,2001)が,現モデルは患者教育のための「看護実践モデルVersion 2」(Version 1を図1,Version 2を図2に示す)となっている。また,多くの看護師による患者教育場面の事例分析から,患者・看護師間の援助関係のきっかけや働きかけの手がかりになった部分を,「看護実践モデル」における「とっかかり/手がかり言動とその直感的解釈」と命名した(図2)。本稿においては,「とっかかり/手がかり言動とその直感的解釈」の概念と実践モデルを構成する他の要素との関係および教育の可能性について述べる。
In this research group, we have examined a patient education method focusing on “cueing remarks/actions” that is closely associated with patient's behavioral modification. We have reported the effectiveness of this method and the development of the “Nursing Practice Model for Patient Education”. In this article, we describe the concept of “cueing remarks/actions and their intuitive interpretation”, its relation with other elements composing the practice model, and the educational potential. “cueing remarks/actions and their intuitive interpretation” are defined as instantaneous mental recognition and interpretation of “cueing remarks/actions” by the expert nurses. Intuitive interpretation is the result of characteristic and complex interaction of experience, professional skill and knowledge. In other words,t he expert nurses capture the verbal and nonverbal signs, signals and information within the context of the personality or the climate, and understand intuitively what action should be taken. These are influenced by the style of presence of the expert nurses and the effectiveness is expected to be improved by good relationship with patient.
Acquiring theory, knowledge and skills is effective to sensitively capture the “cueing remarks/actions”. Analysis of intuitive interpretation in the nursing setting shows that knowing the meanings of intuitional thinking and sharing them are effective to improve the intuitive power.
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